Monday, September 26, 2011

Tip Untuk Kaum Wanita :)

Tip kali ini ialah tip menutup aurat..haha tajuk macam suspen je kan...
Menutup Aurat adalah perintah daripada Allah S.W.T. Tambahan pula fitnah wanita lebih besar. Berikut adalah kaedah pratikal menjadi muslimah yang prihatin dengan penampilannya dihadapan ajnabi :

1. TAHU . Langkah pertama ialah ILMU . Penting bagi muslimah mengetahui batasan aurat , ciri-ciri pakaian yang menutup aurat , siapa mahram dan siapa ajnabi , hukum-hukam berkenaan aurat dan sebagainya.

2. SEDAR bahawa tuntutan syariah ini amat perlu dan penting untuk dilaksanakan sesempurna mungkin . jangan sambil lewa dan acuh dan tidak acuh. soal halal haram adalah perkara besar.

3. SYIAR. setiap agama ada imejnya. imej wanita muslimah dapat dikenali melalui ciri-ciri pakaian yang menutup aurat.

4. FUNGSI CERMIN. Sebelum melangkah keluar rumah dengan yakin, tanyalah cermin, " Wahai cermin, adakah hari ini aku berpakaian menutup aurat?". Jawapannya perlu dijawab berdasarkan ciri-ciri pakaian patuh syariah.

5. ASINGKAN. Pakaian kepada dua kriteria ; sesuai atau tidak sesuai atau tidak sesuai dipakai di hadapan ajnabi . Pakaian yang seksi misalnya . masih boleh dipakai tetapi hanya apabila bersendirian di dalam bilik atau dihadapan suami. Walaubagaimanapun , kita sebagai muslimah , seelok-eloknya harus sentiasa ada rasa malu terhadap Allah SWT.

6. MALU. Wanita yang tidak biasa mendedahkan aurat di hadapan lelaki ajnabi akan berasa malu , takut, gelisah dan sebagainya walau sekadar mimpi tidak bertudung.

7. bersahabat dengan WANITA SOLEHAH boleh menguatkan pendirian dan langkah seseorang wanita yang ingin berusaha mengubah penampilan yang patuh kepada syariah.

8. EKSKLUSIF. Semua wanita itu cantik . Jika tidak manakan wanita menjadi senjata iblis melemahkan kaum lelaki. Namun, kecantikan dan keindahan tersebut Allah kurniakan sebagai milik eksklusif wanita itu dan suaminya sahaja.Oleh sebab itu, usaha dipertontonkan aurat dan perhiasan kepada umum secara percuma , jika suami pun perlu membayar mahar untuk memilikinya.

9. BANYAK MANFAAT . Wanita yang menutup aurat hakikatnya akan melangkah keluar rumah dengan lebih yakin dan selamat . mereka tidak perlu risaukan mata liar yang memandang , tidak perlu ambil kisah ..gaya rambut...

Wallahu'alam...

~Majalah Solusi~

3 comments:

Dekna said...

ok..dah jmpe blog emy! aha

AiMiE(WhitePink) said...

eheheh alahai kantoi lak ...hehe :D

AiMiE(WhitePink) said...

eheheh alahai kantoi lak ...hehe :D