Saturday, September 3, 2011

Tiada Ertinya Ber COUPLE...

Assalammualaikum....



kali ini rase macam nak update tentang couple...ape itu couple ek???sape bole jawab saye bagi duet raye...hehehe itu pun kalau jawapan yang munasabah la...hurmm 'COUPLE'..jika cakap sal couple or cinta semua orang suke kan... tapi bagi saya Couple and Cinta sesuatu yang berbeza...couple hanya lah couple hanya untuk bersuka-suka sahaja tetapi kalau berCINTA pula...???bercinta terbahagi kepada banyak bahagian..contohnye cinta pada Allah cinta pada rasul cinta pada mak and ayah dan banyak lagi la cinta...semasa kita couple kita mesti akan cakap pasal cinta bukan...tetapi kadang-kadang kita sendiri tidak tahu ape itu cinta yang datangnye dari Allah..semua orang xtahu kan dan tak nampak semua itu...bagi pendapat saya setelah ada pengalaman bercouple nie bagi saya couple sangat-sangat merugi kan kita...kenapa saya cakap merugikan ek??urmm sebab 1st kite semua tahu couple itu HARAM...walaupun ade orang yang bercouple cakap tak haram la sebab tak bersentuh pun..memang la kalau tak bersentuh tu tak haram tetapi ade beberapa pekara yang korang semua terlepas pandang...setelah saya mengkaji dalam buku and hasil dari ceramah-ceramah yang saya hadiri saya telah membuat satu kesimpulan bahawanya couple itu memang haram...maaf la kawan-kawan kalau korang semua ade yang berkecil hati dengan ape yang saya tulis tetapi saya hanya ingin share sahaja dengan korang tidak paksa korang untuk membuat ape-ape tindakan..harap korang semua faham yea... Jika balik semua kepada tajuk kenape ek saya cakap tiada ertinya bercouple ?? kerana jika sekarang kita bercouple kita telah menyerang kan hati dan jiwa kita kepada pasangan kita kan...jika sekarang kita telah serahkan nya kepada pasangan couple kita apa akan terjadi pada hati dan jiwa kita jika sudah berpisah..??tidak kah korang semua fikir apa yang suami kita dapat kalau korang pernah ataupun telah berikan hati and jiwa korang kat lelaki lain..adakah CINTA korang pada semua sama dengan cinta korang dengan couple korang dulu..tidakkah itu semua membuang masa sahaja kan jika bercouple...bukan sahaja buang masa tetapi menambah d@@@ saje...saya bukan nak cakap lebih sangat sebab saya pun ngaku saya sendiri pun pernah bercouple tetapi setelah saya sedar saya ambil risiko untuk berpisah dengan couple saya..walaupun ianya keputusan yang sangat sukar untuk diterima tetapi saya terpaksa minta berpisah dengan couple saya.. dan sekarang saya nekad untuk tidak couple lagi sehingga lah saya berkahwin...Hati saya Hanya Untuk Suami saya....seriusly menyesal giler couple...tapi ape boleh buat benda dah jadi ape yang saya boleh buat ialah sentiasa berdoa kepada Allah supaya saya diberikan hati yang suci untuk suami saya nanti... saya juga doakan supaya diberikan iman yang kuat untuk tidak bercouple lagi...ingat lah wahai kawan-kawan memang korang tidak bersentuhan itu adalah tidak haram tetapi haram nye jika korang mesej dengan berlebihan-lebihan...berfikir-fikirlah kawan-kawan..kepada sesiapa yang tak pernah couple saya nasihatkan tak payah lah nak couple yeaa...seriuos rugi mase je weyh....kawan je semua lebih baik dari couple... renung-renung lah :)

2 comments:

Anonymous said...

saya pula berpendapat 'couple' itu hanya lah istilah yang direka reka oleh umat sekarang.. sebenarnya istilah itu kalau di per elok kan atau di positif kan.. ianya akan menjadi istilah 'sahabat'.. namun jika di negatif kan.. ia akan menjadi istilah 'berfoya foya' dan menurut kehendak nafsu semata mata..

dan manusia yg berpengetahuan tentang agama terutamanya golongan 'ustaz internet'.. mereka terpengaruh dengan istilah 'couple' itu.. dan mengeluarkan hujah yg fakta tapi hanya sedikit dan tidak menyeluruh.. secara tidak lansung hujah yg mereka keluarkan itu menunjukkan islam itu tidak sesuai dengan fitrah manusia..

ye! bercinta itu fitrah bagi manusia.. namun ia masih perlu di guide line kan dengan iman dan taqwa.. dalam erti kata lain.. kita bercinta kerana taqwa kita kepada Allah.. bukan suka-suka untuk kita berfoya-foya dengan pasangan..

sekian

-dayat kuis-

*ini cuma pendapat peribadi.. jangan terima bulat-bulat.. kaji dulu sebelum brcinta.. haha

AiMiE(WhitePink) said...

haha mr dayat rupe nye....betul jugak 2 saya sokong pendapat anda "kaji dulu sebelum bercinta"...tp skrg kan byk yg tahu perkataan 'couple' itulah adalah satu hubungan percintaan antara lelaki dan perempuan..perkataan 'couple itu sangat popular skrg dikalangan remaja2 skrg..disini sya ingin mberikan pendapat lebih kepada hubungan manusia yang tidak halal secara berlebih2an... (heheheh) sorry rse ayat aku mcm pelik je..