Monday, October 17, 2011

Bulu Mata Palsu Haram ke Halal ???

Assalammualaikum....

Bulu mata palsu ??sumpah saya langsung tak tahu yang pakai bulu mata palsu itu adalah HARAM hukumnya...Fuhh naseb baek la saya belum pernah pakai lagi..Biase la Anti makeup so xdela nk pakai bendalah tu kan..huhhh...setelah mencari fakta-fakta berkaitan bulu mata palsu apa yang telah saya dapat ialah bulu mata palsu ini haram sebab ia dikira mengubah ciptaa Allah..Yea memang kalau pakai bulu mata palsu tu semua orang akan nampak cantik jerrr....tetapi kalau terover pakai buruk jugak nampaknye..apa-apa pun ciptaan Allah paling terbaik dan paling mengagumkan..Tapi biaselah manusia kan tidak pernah bersyukur dengan pemberian yang telah diberikan tak cukup yang ade nak lagi yang lain..



Rasulullah s.a.w. menegaskan: “Allah melaknat wanita yang menyambung rambutnya dan meminta rambutnya disambung. [Shahih al-Bukhari, no: 5934] Maksud menyambung rambut ialah mengambil rambut wanita lain untuk disambung ke rambut sendiri. Ia dilarang, sekalipun sekadar hajat atau permintaan untuk melakukannya.

Selari dengan berkembangnya teknologi manusia, pada masa kini teknik menyambung rambut telah diganti dengan teknik memakai rambut palsu. Namun dari sudut hukum, ia tetap sama yakni ia dilarang. Juga berdasarkan kaedah qiyas (analogi), maka dilarang juga memakai bulu palsu sama ada di kening atau kelopak mata. Tidak dibezakan sama ada rambut palus atau bulu palsu itu adalah daripada makhluk lain atau buatan manusia, ia tetap dilarang.

Namun para ilmuan Islam memberi pengecualian kepada larangan di atas, iaitu bagi mereka yang mengalami kecacatan, penyakit atau kemalangan yang menyebabkan kehilangan rambut, kening atau bulu mata. Bagi kes-kes terpencil ini, dibolehkan memakai rambut palsu serta kening atau bulu mata palsu.
sila click  untuk maklumat lebih lanjut lagi..


And Now ternyata lah bulu mata palsu semamangnye Haram kalau ade yang nak pakai jugak tanggung la sendiri yerk..Itu lah manusia kan perkara yang dilarang itu lah mereka nak buat jugak tu..ish ish ish..saya dulu pun tak pernah pulak tahu tentang nie but now sekarang sudah tahu...hehe naseb baek saya belum khawin lagi kalau tak mesti akan pakai tapi sekrang dah tau pasti tak nak pakai time kawen nanti..huhu 

sekian..

(jika ade lain2 pendapat dialu2 kan untuk kite sama2 ambil yang elok) :)

No comments: